Daglicht in het klaslokaal

Waarom daglicht in klaslokalen essentieel is voor leren

Daglicht in onderwijsinstellingen biedt vele voordelen die de leeromgeving voor studenten en de werkomstandigheden voor docenten aanzienlijk kunnen verbeteren.

Verbeterde stemming en welzijn met natuurlijk daglicht in klaslokalen

Natuurlijk daglicht in klaslokalen heeft een grote impact op de stemming en het algehele welzijn van studenten. Blootstelling aan daglicht activeert de productie van serotonine, vaak aangeduid als het "feel-goodhormoon", dat helpt bij het reguleren van de stemming en een gevoel van kalmte en focus bevordert. Onderzoek toont aan dat studenten in goed verlichte, ruimtes met veel daglicht minder stress ervaren, waardoor een omgeving ontstaat die zowel de mentale gezondheid als het leren ondersteunt. Bovendien kan daglicht helpen bij het bestrijden van seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD), een veelvoorkomend probleem in de donkere maanden, en ervoor zorgen dat studenten het hele jaar door energiek en gemotiveerd blijven. Prioriteit geven aan daglicht in klaslokalen gaat niet alleen over verlichting, maar ook over het bevorderen van gezonde en gelukkige leerlingen.

Betere prestaties door natuurlijk daglicht

Onderzoek heeft consequent een sterk verband aangetoond tussen natuurlijk daglicht en verbeterde prestaties. Studenten in klaslokalen met veel daglicht behalen doorgaans betere resultaten en vertonen een betere concentratie vergeleken met studenten in kunstmatig verlichte omgevingen. Een onderzoek van de Heschong Mahone Group ontdekte bijvoorbeeld dat studenten in klaslokalen met het meeste daglicht 20-26% sneller vooruitgang boekten bij wiskunde- en leestoetsen vergeleken met leeftijdsgenoten in donkerdere klaslokalen.
Bron: ASE

Bovendien verbetert blootstelling aan natuurlijk licht de productie van serotonine in de hersenen, een belangrijk hormoon voor stemmingsregulatie en focus, wat een optimale leertoestand creëert. Daglicht minimaliseert ook oogbelasting en vermoeidheid, waardoor leerlingen langer betrokken kunnen blijven. Scholen die daglicht in hun ontwerp prioriteit geven, bevorderen niet alleen lichtere ruimtes, ze kweken ook leerlingen die beter presteren.

Verdere studies ondersteunen deze bevindingen. Onderzoek van University College London benadrukt dat daglicht positief bijdraagt ​​aan betere prestaties bij lezen en wetenschap, en de aandacht, stabiliteit van het circadiaanse ritme en de algehele gezondheid ondersteunt, wat op zijn beurt leidt tot betere resultaten.
Bron: UCL

Bovendien blijkt uit een onderzoek dat is gepubliceerd in het Journal of Research in Health Sciences dat blootstelling aan helder licht gedurende de dag de stemming, alertheid, concentratie en energieniveaus verbetert. Dit zijn allemaal factoren die van belang zijn voor effectief leren.
Bron: Sunlight Inside

Verbeterde stemming en welzijn met natuurlijk daglicht in klaslokalen

Natuurlijk daglicht in klaslokalen heeft een grote impact op de stemming en het algehele welzijn van studenten. Blootstelling aan daglicht activeert de productie van serotonine, vaak aangeduid als het "feel-goodhormoon", dat helpt bij het reguleren van de stemming en een gevoel van kalmte en focus bevordert. Onderzoek toont aan dat studenten in goed verlichte, ruimtes met veel daglicht minder stress ervaren, waardoor een omgeving ontstaat die zowel de mentale gezondheid als het leren ondersteunt. Bovendien kan daglicht helpen bij het bestrijden van seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD), een veelvoorkomend probleem in de donkere maanden, en ervoor zorgen dat studenten het hele jaar door energiek en gemotiveerd blijven. Prioriteit geven aan daglicht in klaslokalen gaat niet alleen over verlichting, maar ook over het bevorderen van gezonde en gelukkige leerlingen.

Waarom daglicht in klaslokalen essentieel is voor leren

Betere aanwezigheidspercentages: Een lichte, heldere omgeving kan aanwezigheidspercentages positief beïnvloeden, omdat studenten zich meer betrokken en gemotiveerd voelen om naar school te komen.

Meer betrokkenheid: Daglicht kan helpen de aandacht van studenten vast te houden tijdens lessen, wat een interactieve en boeiende leerervaring bevordert.

Verbeterd visueel comfort: Natuurlijk licht biedt beter zicht en vermindert de belasting van de ogen, waardoor het voor studenten gemakkelijker wordt om te lezen en zich bezig te houden met lesmateriaal.

Energie-efficiëntie: Door daglicht te gebruiken, kan de behoefte aan kunstlicht worden verminderd, wat resulteert in lagere energiekosten voor de school.

Bevordert fysieke gezondheid: Natuurlijk licht ondersteunt gezonde circadiaanse ritmes, wat kan leiden tot verbeterde slaappatronen en algehele fysieke gezondheid voor zowel studenten als docenten.

Samenwerking bevorderen: Goed verlichte ruimtes stimuleren groepsactiviteiten en samenwerking, waardoor het voor studenten gemakkelijker wordt om samen te werken aan projecten.

Positieve gedragsresultaten: Daglicht kan bijdragen aan een rustiger sfeer, gedragsproblemen verminderen en een gunstiger leeromgeving creëren.

Duurzaamheid: Het integreren van natuurlijk licht in schoolontwerpen is in lijn met duurzaamheidsdoelen en leert studenten het belang van milieuvriendelijke oplossingen.

Door daglicht in onderwijsomgevingen te maximaliseren kunnen instellingen een gezonde, productieve en boeiende omgeving creëren die zowel lesgeven als leren ondersteunt.

Vragen? Neem contact op met Nathalie

E-mail: npraats@techcomlight.be